Menetapkan Matlamat.....

Assalamualaikum w.b.t..

Hari nie saya nak menulis pasal M.A.T.L.A.M.A.T…  kenapa saya pilih topic matlamat??? Al-kisahnya, masa balik cuti pertengahan semester baru-baru nie, tengah belek-belek almari buku terjumpa pulak buku modul pembinaan karakter masa di PLKN dulu… Selak punya selak, terjumpa topic nie, menetapkan matlamat… Saya pasti ramai diantara kita yang selalunya matlamatnya banyak, nak buat itu, nak buat ini, tapi semua tak menjadi… So entry hari nie, saya nak kongsi pengalaman dan pengetahuan yang saya berlajar dulu dalam menetapkan matlamat semasa di PLKN…

Jadi, dalam menetapkan matlamat, kita bukan saja-saja boleh cakap mulut, tapi  jugak perlukan komitmen yang tinggi dalam menjalankan matlamat kita… Tentunya akan ada perlbagai rintangan dan juga halangan dalam kita mencapai matlamat yang telah kita tetapkan.. Ada beberapa langkah penting yang perlu kita buat semasa menetapkan matlamat yang ingin kita capai…

        Tulis/catatkan matlamat yang kita ingin capai dalam satu kertas yang besar dan tampalkan di tempat yang senang kita lihat untuk mengingatkan kita tentang matlamat yang ingin kita capai… dah tahu tu, nak tulis apa?? Tak kan nak tulis matlamat semata-mata???

1.     Ok, dalam hal nie, kita boleh gunakan 4W, 1HApa pulak benda alah nie?? 4W yang mewakili What, When, Why, Who dan 1H yang mewakili How… 

a.     WHAT: tuiskan apa matlamat kita… Sebagai contoh,
ü     Kurangkan berat badan sebanyak 3kg  (perlu diingat, matlamat perlu jelas, yang boleh dicapai, jangan hanya seperti “kurangkan berat badan” yang tidak spesifik dan tidak menyeluruh

b.      WHEN : tuliskan dalam jangka masa bila kita ingin mencapai matlamat tersebut
ü     Dalam masa 3 bulan
ü     1kg sebulan
ü     Bermula 8 Ogos 2011

c.      WHY : Tuliskan kenapa kita perlu mencapai matlamat tersebut..
ü     Menyertai akademi bola sepak
ü     Menjadi penari professional
ü     Buktikan saya boleh melakukannya
ü     Menambah keyakinan pada diri
ü     Membuat ibu bapa saya bangga

d.     WHO  :  Tuliskan siapa yang ingin disertakan/ atau dijadikan sebagai penasihat. Digalakkan memberitahu matlamat ini kepada seseorang tidak kiralah, kawan-kawan, ibu bapa, saudara mara dan sebagainya.  Catitkan sekali peranan setiap individu mahupun kumpulan yang terlibat dalam merealisasikan matlamat..
ü     Kawan sebagai jurulatih
ü     Ibubapa sebagai sokongan
ü     Doktor untuk merancang kesihatan
ü     Rakan untuk mengingatkan tabiat pemakanan saya

e.      HOW Tuliskan bagaimana hendak mencapai matlamat tersebut..
ü     Jangan makan selepas pukul 8 malam
ü     Roti hanya 2 kali seminggu
ü     Bersenam 3 kali seminggu untuk satu jam
ü     Berjalan ke tempat kerja/kampus
ü     Minta kawan melatih saya

2.     Setelah kita menulis semua ini secara detail , seterusnya, kita perlu merangkan apa cabaran yang bakal dihadapi dalam mencapai matlamat kita,… Tulislah sebanyak mungkin cabaran yang kita bakal hadapi.. Ini untuk membuatkan kita bersedia dalam menghadapi cabaran yang akan dating dalam kita ingin mencapai matlamat kita.

3.     Seterusnya, senaraikan penyelesaian-penyelesaian yang boleh kita ambil dalam menghadapi cabaran yang telah kita tulis sebentar tadi… Sekiranya kita tidak dapat mencari penyelesaian kepada cabaran yang telah ditulis,.. rujuklah pakar ataupun orang yang dapat membantu kita dalam mencari penyelesaian kepada permasalahan tersebut…

4.     Seterusnya, apa jua yang kita lakukan, haruslah diiringi dengan doa kepada Allah supaya dipermudahkan, dan juga memberikankita kekuatan dalam mencapai matlamat yang ingin kita capai….

So, saya berharap, dengan perkongsian ini dapatlah membantu korang semua dan jugak diri saya sendiri dalam menetap dan mencapai matlamat yang diinginkan dalam hidup….. Semoga ia bermanfaat kepada korang dan juga saya sendiri.. Wallahuallam… Assalamualaikum….. J

-mendung pelangi-
10.17 malam
24/7/2011



Comments

Popular posts from this blog

Promoting Mental Health Awareness

Jelly Fish??